Peperangan Rasul S.A.W

Nabi s.a.w. hampir-hampir tidak sempat menetap selesa di Madinah apabila siri peperangan antara Baginda dengan Quraisy dan kabilah-kabilah Arab yang menyokong mereka bermula. Ahli-ahli sejarah Islam meletakkan beberapa istilah bagi siri peperangan ini.



PEPERANGAN RASUL S.A.W.

Mereka menamakan peperangan antara orang Islam dan orang musyrik yang disertai olehNabi s.a.w. sebagai Ghazwah. Sementara pertempuran kecil yang  berlaku antara kedua pihak dan tidak disertai oleh Rasul s.a.w. dinamakan sebagai Sariyyah.

Bilangan ghazwah sebanyak 26 ghazwah sementara bilangan sariyyah pula sebanyak 38 sariyyah. Namun dalam perbincangan tergesa-gesa ini, kami hanya menyebut ghazwah yang populer sahaja, iaitu sebanyak 11 ghazwah:

1. Ghazwah Badar al-Kubra

Ia berlaku pada 17 Ramadhan tahun ke-2 hijrah. la bermula apabila Nabi s.a.w. mempelawa para sahabat Baginda untuk menyekat kafilah dagang Quraisy yang pulang dari Syam ke Makkah. Misi asal sekatan itu bukannya dengan tujuan peperangan.

Walau bagaimanapun kafilah yang diketuai oleh Abu Suffian tersebut telah terselamat daripada sekatan orang Islam. Namun Abu Suffian sebelum itu telah mengutuskan utusan kepada Quraisy untuk keluar melindungi kafilahnya.

Rentetan seruan tersebut, Quraisy telah keluar dengan bilangan kira-kira 1000 orang tentera. Antaranya 600 orang tentera berbaju perisai, 100 ekor kuda yang dipakaikan 100 baju perisai. Ini tidak termasuk baju perisai tentera pejalan kaki dan 700 ekor unta.

Mereka turut membawa penyanyi-penyanyi wanita yang memukul gendang dan menyanyi mengutuk orang Islam. Sementara itu, bilangan orang Islam pula seramai 313 atau 314 orang. Kebanyakan mereka daripada golongan Ansor. Mereka membawa 70 ekor unta dan dua atau tiga ekor kuda sahaja.

Mereka bergilir-gilir dalam kumpulan-kumpulan kecil menaiki unta tersebut dari satu masa ke satu masa. Sebelum Nabi s.a.w. memasuki pertempuran, Baginda ingin mengambil pandangan para sahabatnya, khususnya kaum Ansor. Baginda ingin mengambil pandangan mereka untuk terlibat dalam peperangan. Kaum Muhajirin telah mencadangkan kepada Baginda untuk terlibat dalam peperangan itu.

Mereka telah berucap dengan baik. Kemudian Ansor menyedari Baginda mahukan pandangan mereka. Lantaran itu, Saad bin Muaz, ketua Ansor, berkata kepada Baginda: "Wahai Rasulullah, kami telah beriman dengan kamu, membenarkan risalahmu.

Kami menyaksikan apa yang kau bawa yakni benar dan kami telah berikan kesepakatan juga ikrar untuk mendengar isyarat dan taat kepadamu. Oleh itu, teruskan wahai Rasulullah, apa yang kau mahu. Kami tetap akan bersama kamu.

Demi Tuhan yang mengutuskan kau membawa kebenaran, kalau kau bentangkan kepada kami
laut ini, nescaya kami akan meng-harunginya bersama kamu. Tiada seorang pun daripada kami yang tercicir.

Kami tidak benci untuk bertemu dengan musuh kami besok. Kami kaum yang sabar dikala perang dan jujur (tidak belot) dikala bertemu musuh. Semoga Allah menyebarkan sesuatu berlaku kepada kalangan kami yang menggembirakan kamu. Berangkatlah bersama kami dengan berkat Allah." Sahabat yang lain juga berucap seumpama itu.

Rasul s.a.w. merasa bangga dengan tanggapan itu, seraya bersabda:
"Berangkatlah kau dengan berkat Allah. Bergembiralah. Sesungguhnya Allah telah menjanjikan kepadaku untuk berhadapan dengan salah satu kumpulan; sama ada kafilah dagang ataupun angkatan tentera."

Kemudian Rasul s.a.w. berjalan sehingga hingga ke perigi Badar yang paling hampir
lalu Baginda berhenti di situ.

Lantas al-Hubab bin al-Munzir bertanya: "Wahai Rasulullah! Adakah daerah ini ditetapkan oleh Allah Taala kepada kamu; di mana kau dilarang terkedepan mahupun terkebelakang. Atau ia merupakan buah fikiran, taktik perang dan tipu helah?"

Rasul s.a.w. menjawab:
"Bahkan ia menurut buah fikiran, taktik perang dan tipu helah".

Maka al-Hubab bin al-Munzir mencadangkan kepada Baginda biar berpindah ke daerah lain yang lebih strategik dan membolehkan orang Islam menyekat air Badar hingga kepada orang musyrik. Oleh itu, Rasul s.a. w. dan para sahabat Baginda berangkat sehingga mereka hingga ke daerah yang dicadangkan oleh al-Hubab.

Mereka kemudiannya berhenti di situ. Seterusnya Saad bin Muaz mencadangkan biar dibina sebuah khemah untuk Rasul s.a.w. di belakang barisan tentera Islam.

Sekiranya Allah memuliakan mereka dengan kemenangan, itulah yang mereka sukai. Jika tewas, Baginda boleh menaiki tunggangannya dan kembali menyertai orang Islam di Madinah.

Saad berkata kepada Baginda: "Sebahagian orang Islam tidak hadir bersama kita, wahai Nabi Allah. Ini bukanlah bererti cinta kami terhadapmu lebih hebat berbanding mereka. Jika mereka tahu kau akan berperang, nescaya mereka tidak tercicir untuk turut serta bersamamu."

Oleh itu, Nabi s.a.w. mendoakan kebaikan untuk Saad bin Muaz. Baginda memerintahkan biar dibina sebuah khemah untuk Baginda. Apabila kedua-dua kumpulan (orang Islam dan orang musyrik) bersemuka, Rasul s.a.w. meluruskan barisan orang Islam, aben semangat mereka untuk berperang dan memotivasi mereka untuk mati syahid. Baginda bersabda:

والذي نفسي بيده، لا يقاتلهم اليوم رجل فيقتل صابرا محتسبا مقبلا غيرمدبر آلا آدخله الله الجنة

"Demi Tuhan yang jiwaku di dalam genggaman-Nya, sesiapa yang memerangi mereka (tentera orang musyrik) pada hari ini, kemudian beliau terbunuh dalam keadaan penuh kesabaran dan ikhlas, terus maju dan tidak lari dari medan pertempuran, niscaya Allah akan memasukkannya ke dalam syurga."

Setelah itu Baginda pulang ke khemah bersama Abu Bakar dengan dikawal oleh Saad bin Muaz yang siap menghunuskan pedangnya. Rasul s.a.w. mula berdoa. Antara doa Baginda:

اللهم آني آنشدك عهدك ووعدك اللهم آن تهلك هذه العصابة من آهل الاسلام (المؤمنون المحاربون)
لاتعبد في الآرض

"Ya Allah, saya menagih kesepakatan dan jaminan-Mu. Ya Allah, kalau Kamu binasakan kelompok ini (pejuang-pejuang mukmin), Kamu tidak akan disembah lagi di muka bumi."

Baginda memanjangkan sujudnya, sehingga Abu Bakar berkata:
 "Cukuplah. Sesungguhnya AlIah akan melaksanakan janji-Nya untukmu."

Kemudian peperangan meletus dan berakhir dengan kemenangan orang Islam. Kirakira 70 orang musyrik telah terbunuh termasuk ketua mereka yang paling tegar dengan kesyirikannya, Abu Jahal. Turut terbunuh sebahagian pemimpin mereka.

Mereka yang ditawan pula kira-kira 70 orang. Baginda telah memerintahkan biar semua yang terbunuh
dikebumikan. Baginda pulang ke Madinah dan melaksanakan syura dengan para sahabat Baginda perihal urusan tawanan perang.

Umar mencadangkan supaya mereka dibunuh. AbuBakar pula mencadangkan supaya mereka menebus diri mereka. Rasul s.a.w. mendapatkan cadangan Abu Bakar. Oleh itu, orang musyrik telah menebus tawanan mereka dengan harta. Terdapat beberapa ayat al-Quran al-Karim telah turun berkenaan Ghazwah Badar ini.

Allah Taala berfirman dalam surah Ali Imran:

"Dan bekerjsama Allah telah menolong kau mencapai kemenangan dalam peperangan Badar, sedang kau berkeadaan lemah (kerana kau sedikit bilangannya dan kekurangan alat perang). Oleh itu bertaqwalah kau kepada Allah, supaya kau bersyukur (akan kemenangan itu). (Ingatlah wahai Muhammad) dikala engkau berkata kepada orang-orang yang beriman (untuk menguatkan semangat mereka): "Tidakkah cukup bagi kamu, bahawa Allah membantu kau dengan 3,000 tentera dari malaikat yang diturunkan ?," Bahkan (mencukupi. Dalam pada itu) kalau kau bersabar dan bertaqwa, dan mereka (musuh) tiba menyerang kau dengan serta-merta, nescaya Allah membantu kau dengan 5,000 malaikat yang bertanda masing-masing. Dan Allah tidak mengakibatkan santunan tentera malaikat itu melainkan kerana memberi khabar bangga kepada kamu, dan supaya kau tenteram dengan santunan itu. Dan (ingatlah bahawa) pertolongan yang membawakemenangan itu hanya dari Allah Yang Maha kuasa, lagi Maha Bijaksana.(Kemenangan Badar itu) kerana Allah hendak membinasakan satu golongan dari orang-orang kafir atau menghina mereka (dengan kekalahan), supaya mereka kembali dengan hampa kecewa". (All Imran: 123-127) 

Al-Quran juga menegur Rasulullah s.a.w. kerana mendapatkan tebusan harta bagi tawanan perang.
Allah Taala berfirman:

"Tidaklah patut bagi seseorang Nabi memiliki orang-orang tawanan sebelum ia sanggup membunuh sebanyak-banyaknya di muka bumi. Kamu rnenghendaki harta benda dunia (yang tidak kekal), sedang Allah rnenghendaki (untuk kau pahala) akhirat. Dan (ingatlah), Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana. Kalaulah tidak (kerana) adanya ketetapan dari Allah yang telah terdahulu, tentulah kau ditimpa azab seksa yang besar disebabkan (penebus diri) yang kau ambil (dari orang-orang tawanan) itu".
(Al-Anfal: 67-68)



Baca Juga : HIJRAH SEHINGGA NABI MUHAMMAD STABIL DI MADINAH

LihatTutupKomentar